Berømte og mindre berømte jernbanemalere

Jernbane i kunsten

HANS BALUSCHEK 1870 - 1935

En tysk jernbanemaler og sosial-realist.

Som for så mange andre jernbanemalere fra 1800-tallet og begynnelsen av 1900 - tallet, var det fasinasjonen over det moderne, teknikkens og ingeniørkunstens framgang som førte til at jernbanen ble et sentralt motiv.

Selv om jernbanen er hovedmotiv ligger det flere lag under. Arbeidsplasser og sosiale forhold blir også skildret i realistiske og dystre toner.

"HUTTENWERK"  (1925)

"BAHNHOFSHALLE" -1929

"WERKHALTSTELLE"

"EMIGRANTENE" 1924

Mange av bildene har også en sosial-realistisk tone. Sammenlignet med Monet og Van Goghs bilder med luftige og muntre fargetoner, er Baluscheks bilder dystre og mørke. Flere av motivene viser "arbeidsmiljø", storbysener og livssituasjoner som har et litt sørgmodig preg.

Her venter de fattige emigrantene på perrongen. Toget skal ta de med til et nytt og bedre liv.

"DER LETZTE WAGEN"

Mer realisme og dysterhet!

På åskammen går et gravfølge der hestene trekker lik-vognen. Den dødes siste vogn! I forgrunnen et stoppskilt og togets siste vogn med rødt stopplys. Mer tydelig kan en ikke lage en allegori.

"GROSSTADT - BANHOF" (BERLIN) -1929

"LOKOMOTIVET" - 1921

Herman Pleuer 1863 - 1911

En Schwabisher impresjonist. Han malte spesielt bilder med motiv fra Køniglich Wurtembergische Stats Eisenbahn. Som andre jernbanemalere var han fasinert over den tekniske utviklingen og industrialiseringen. Og da måtte det bli jernbanemotiver.

"Stuttgarter  Hauptbahnhof "

"Stuttgarter Bahnhof im Winter" 1863

"Dampfauslassende Lokomotive bei Nacht" 1896

"Lokomotive der Klasse AD" 1907

Dete er et lokomotiv fra Wurtembergische Eisenbahn, som mange av H. Pleuers bilder er hentet fra.

"Tenderlokomotive" 1905

Wiliam Powel Frith  1819 - 1909

En av victoriatidens store malere i England.

 "The Railwaystation" (1875)    

 Bildet viser Paddington station på en travel dag. Her er det ikke selve toget som er hovedmotivet, selv om vi kan skimte lokomotivet i bakgrunnen (The Sultan 4-2-2 av Iron Duke- klassen) Vi ser også stasjonens indre og litt av vognene. Men hovedmotivet er de reisende. Det er Derby-day og stor trafikk. Fasinasjonen ligger i den nye muligheten som jernbanen har skapt. Det er blitt enkelt å reise og alle reiser. I 1875 har jernbanen eksistert i 30 -40 år og gitt folket nye muligheter. Bildet er detaljrikt og over 5 meter langt. Det oppnådde rekordpris da det ble utstilt på Akademiet i London.

Edward Hopper 1882 - 1967

"House by the Railroad" 1925

Kanskje en av USAs mest kjente malere i forrige århundre. Bildet "Nighthawks" fra 1942 er vel det de fleste forbinder med Hopper. Han var realist og malte figurativt. Motivene var hentet fra amerikaneners daglige liv. Urbane sener, bensinstasjoner, restauranter, kino og jernbane bl.a.

På dette bildet ser vi et stilig hus og en jernbanelinje som "skjærer" av den nederste delen av huset. Ingen bevegelse og ikke noe liv. Kanskje vil et tog snart "dundre" forbi så det klirrer i vinduene. Til tross for at huset ser velholdt ut, og det er en fin dag med vakkert sollys, blir stemningen trist. Huset er ensomt. Kanskje er ikke alle sidene ved det moderne fremskritt like muntre.

Dawn in Pennsylvania 1942

Dette maleriet av Hopper, må sies å være typisk. Et spesielt lys ved morgengry, en tom perong og storbyen i bakgrunnen. Lys, farger og snitt gir en særegen stemning som vi kjenner igjen fra bildene til Hopper.

"The Locomotiv" 1923

Hopper var også en stor tegner og grafikker, og arbeidet som illustratør. Denne raderingen er både realistisk og detaljrik.

"Approaching a City" 1946

Josph Mallord William Turner 1775 - 1851

Dagens bilde henger i National Gallery i London. Det heter:

"Rain, speed and steam - the Great Western Railway" fra 1844

Turner var engelsk landskapsmaler langt forut for sin tid. 1844 må sies å være jernbanens barndom. Det futuristiske ved maskiner, damp og fart fasinerte. Turners måte å uttrykke dette på inspirerte impresjoistene (40 år senere) og spesielt C. Monet som malte uttallige jernbanebilder.

Detalj med lokomotiv.

På det store bildet, som måler 1024 x 768,  kan en ane motivet. Et tog som kommer i stor fart mot oss over broen i et regn av gnistrer, lys og steam. En kan nesten lese bildet som en hyllest til teknikken og framtiden. Gloriøst og opphøyd. Som et alterbilde.

Claude MONET

Fransk impresjonist.

Monet var opptatt av "det moderne" På slutten av 1800 tallet var jernbanen et kraftig uttrykk for det moderne liv, der teknikk, kraft og dynamikk preget den nye tid. Monet var fasinert av damp og fart, og malte mange bilder der damplokomotivet er hoved motiv. 

Gare St. Lazar fra  ( 1877)

er et av mange bilder som Monet malte fra denne stasjonen i Paris.

Van GOGH 1853 - 1890

Holandsk ekspresjonist som levde på slutten av 1800-tallet. Det meste av tiden malte han i Frankrike. I løpet av de sisste 10 årene av sitt liv laget han ca 900 maleri. Han solgte nesten ikke bilder mens han levde. Berømelsen startet da broren stilte ut bilder 11 år etter at han døde. I dag koster de titalls millioner.

 "Jernbanevogner" 

"Paysage avec Charrette et train"  

"Broen over Seine ved Asniers"

  1887

Nyeste kommentarer

24.07 | 22:00

Ser ut som et flott anlegg, fra nettsiden deres, skulle likt å sett det "live", hvor ofte har dere åpen dag? I fall man er nordover i ferien f eks.?

13.01 | 22:16

Bra hjemmeside. Flere filmer ønskes. Noen flere oversiktsbilder. Morsomt å se hva dere kan få til fremover. Hils helge.

17.12 | 22:05

Bra arbeid karer! Flott kino dere har. Flere filmer ønskes. Hils Helge.

Del denne siden