Starten - 1989

HJEMMEMØTER OG HJEMMEANLEGG .

Den spede begynnelse var ”hjemme hos” –møter . Det første i november 1989. Vi møttes første mandag i måneden hjemme hos en av medlemmene. Vi kjørt tog på hjemmeanlegg, diskuterte tog, utvekslet erfaringer, byggetips og utstyr. Etter fem år var medlemstallet doblet fra 10 til 20.

1993 -2000

”FUGLEBURET” – DET FØRSTE KLUBBANLEGGET .

Våren 1993 inngikk klubben en leiekontrakt om leie av et tomt foretningslokale i Apotekergata 9 i Ålesund sentrum, like ved Brosundet.  En zoo-butikk var siste leietaker før vi overtok.  Nøklene var merket ”Fugleburet”, og det var en grei kode for vårt tilholdssted. Lokalet  var 4 x 8 m, to utstillingsvinduer og dør rett inn fra gata. Med god takhøyde (3,6 m) ble lokalet utnyttet to ganger i høyden. Det var anlegg rundt veggene 2 m over gulvet, med klubblokale og verksted under og trapp opp til podium i midten for togkjøring. Arbeidet med anlegget startet sommeren 1993, og 27. desember samme år kunne vi kjøre likestrøms godstog med 40 vogner.

Konseptet var en rundbane med dobbeltspor i likestrøm og vekselstrøm. Denne måten å løse diskusjonen om vekselstrøm eller likestrøm, har fulgt klubben siden. Vi har ingen alvorlige diskusjoner om hva som er best. 

Etter 7 år på "Fugleburet" ble huset, og dermed også butikken solgt. De nye eierne respekterte vår kontrakt, men tilbød oss en bra sum for å flytte ut før kontraktens utløp. Våren 2000 rev vi anlegget. I april hadde vi ”grav-øl” med brus og kaker, og stuet utstyret inn på Jugendteaterets lagerlokale. Jakten på et nytt tilholdsted startet.

 

 

Lokkstall og service-anlegg på Fugleburet

Lokkstall og service-anlegg på Fugleburet

Devold-anlegget I 2001 - 2012

 

 

Klubbanlegg på 500 kvm.

Vi var husløse noen måneder, og søkt rundt etter et høvelig tiholdssted. 15.12.2000 kunne vi inngå leie- og brukerkontrakt med industrigrunderen Egil Flakk om klubblokale på 500 kvm på Devold i Langevågen.  Vi forplikter oss til å holde deler av anlegget åpent for publikum etter en byggeperiode, som i utgangspunktet var satt til 5 år. Planlegging av et stort klubbanlegg i HO, vekselstrøm og likestrøm startet. Men vi brukte nesten to år på riving og klargjøring innenfor ytterveggene. Dermed tok det lenger tid enn planlagt å få opp et kjørbart anlegg.

Rett over nyttår 2002 var det togdrift for første gang. I rettferdighetens navn må vi si at det var en enkel start. På to kryssfinerplater over isoporkasser   ble det lagt ut spor og kjørt tog av alle slag. Et kaos av epoker og geografi. Men det hjalp på abstinensen.

Byggetrinn 1

Publikumsbanen , populært kalt ”Frontbanen” har vært kjørbar i både veksel- og like-strøm i flere år. Nå, i 2010 er den nesten ferdig detaljert, og bare bygningstekniske forhold hindrer at vi har åpnet for publikum. Publikumsbanen er på   80 – 90 cm nivå, og er en rundbane i hele anleggets lengde med parallelle spor i veksel- og likestrøm.

Byggetrinn 2

Hovedanlegget  har hatt god framdrift de siste årene. Hele anlegget er på 350 kvm i ”to etasjer”. Høsten 2010 har vekselstrøm kommet rundt i første etasje, og har spor opp "fjellet" til andre etasje. Likestrøm er på vei opp fjellet. Det er hovedsporet som er klart. Sidespor, industrier, service-anlegg og godsterminaler er under arbeid.

Byggetrinn 3

2010 - 2012    NYE PLANER - ENDRING FOR STØRRE PUBLIKUMSANLEGG.

Etter at Devold lanserte sine planer for utvikling av outlet, kaffe, restaurant og opplevelsesområder på det gamle fabrikkanlegget, ble det også uttrykt ønske om at vårt klubbanlegg, Devoldbanen, i større grad skulle integreres i konseptet. Etter studietur til Hamburg og synfaringer på vårt anlegg, ble det gjort endringer i forhold til de opprinnelige planene.  

Devoldanlegget II 2013 -

2013    FLYTTING TIL STØRRE LOKALER.

Overgangen fra 2012 til 2013 markere en fase i klubbens historie. Pensens venne demonterer anlkegget som vi har arbeidet på i mer enn 10 år. Det var langt fra ferdig, men vi begynte å se en ende på den største byggevirksomheten, og øynet muligheten for det neste året å kunne ha "kjørekvelder" med trafikk-kjøring på hele anlegget. 

Nå demomteres alt, og skal settes opp igjen i nye lokaler på Devold-fabrikken. Arealet blir det dobelte av det vi disponerer i dag (975 kvm) og har inngang rett fra bakkenivå. 

Vi regner med en smertefri seksjonering, demontering og flytting. Store deler av det som er ferdigbygd, regner vi med skal komme opp å gå i løpet av noen måneder. Nytt konsept for hele anlegget planlegges. 

Flyttingen foregikk helgen rundt 3. oktober. Det var et stort arbeid å få alle seksjonene velberget ut på liften og transportert til vårt nye lokale.

11. november startet vi bygging av nytt anlegg.

Sakselift med modul fra det gamle anlegget i 3. etasje.

Sakselift med modul fra det gamle anlegget i 3. etasje.

2014

BYGGING AV NYTT ANLEGG OG ÅPNING TIL ADVENT.

I mai er "Fjellet" på plass og sporunderlag for første byggtrinn er på plass.

Elektrisk anlegg for belysning påbegynnes.

Høsten 2014 er en eneste langspurt for å få mest mulig av første byggetrinn kjørbart. Flaksvandbanen modelleres og detaljeres. Det samme med den store vekselstrøms-yarden.

Fjellet har kjørbare spor i begge strøm-arter og "loopen" er på plass slik at tog kan vende og kjøre ned igjen fra toppen av fjellet.

29. november åpnes anlegget for publikum. 350 tilskuere er innom de to første dagene. Åpningen får stor dekning i Sunnmørsposten, NRK Møre og Romsdal og Sula-posten. Stor suksess!.

Bodil og Egil Flakk på åpningsdagen. Uten Egils store velvilje og støtte hadde ikke vårt prosjekt vært mulig.

Bodil og Egil Flakk på åpningsdagen. Uten Egils store velvilje og støtte hadde ikke vårt prosjekt vært mulig.

2015

VIDERE ARBEID PÅ BYGGETRINN 1

 

Etter en vellykket åpning, og publikumskjøring i julerushet, tok vi fatt på videre utbygging av anlegget. Byggetrinn 1 var halvferdig, både landsskapsmessig, detaljering og digital drift. Planen var først at dette kunne fullføres i løpet av våren. Men alt tar lenger tid enn vi tror. En stor spurt i vårmånedene førte til at vi hadde fått god orden på kjøresystem i begge strømarter, tilbakemelding til PC og trådløs styring fra mobil og I-pad. Penser var bare i liten grad digitalisert, så dette hindret opplegg av automatisk drift. Vi rakk heller ikke å bli ferdige med gjenstående landsskapsarbeid.

Men det ble bestemt at vi skulle holde åpent i helgene gjennom sommerfrien. Utfordringen var å sette opp vaktliste i juli og august når driften var krevende med manuel styring av togene.


Helge


Helge "inne i fjellet" Her ser vi kabling og koblinger for automatisk drift.

HØSTEN 2015

Da arbeidet på anlegget startet opp igjen i midten av august, ble det bestemt at vi i første omgang ikke legger spor videre på byggetrinn 2, før vi er ferdig med byggetrinn 1. Dette vil mest sansynlig ta hele høsten. Grunnleggende snekkerarbeid er kommet langt på det som skal ble en av hoved-delene på byggetrinn 2, Romsdalen. Prosjekter for høsten er:

-Ferdigstilling av landskap

-Digitalisering av penser og avkoblingsskinner på AC og DC

-Lys ihus og gater og styring av dette.

I lokalet er det montert armatur for lys på anlegget med dimbare lysrør (hvitt, rødt og blått) Dette datastyres og kan gi realistisk aften, natt og morgenlys på anlegget. Dette, samtidig med datastyrt tenning og slukking av lys på anlegget i hus, gater og stasjoner, regner vi med vil gi flott virkning. Vi håper at dette skal være i orden til vi tar fatt på "julekjøring" for publikum.

2016 - 2019

På disse fire årene har det vært arbeidet jevnt og trutt med å forbedre anlegget på byggetrinn 1.

-På srtyringssiden er det skaffet nye datamaskiner og skjermer. Det er gjort en rekke forbedringer når det gjelder tilbakemelding, automatisering av togdriften og programering som gjør at datasystemet kan holde orden på automatisk togdrift.

-Vi har bygd ut og lagt opp til kjøring av Faller-biler fler sted på anlegget. Dette blir stadig bygd ut.

-Det er gjort et stort arbeid med lys i bygninger og gatelys. Dette er ikke fullført på byggetrinn 1.

-Høsten 2018 åpnet vi en del av byggetrinn 2, Danmark

-De to siste årene er det arbeidet med byggetrinn 2. Ved årsskiftet inn i 2020 mangler det bare noen få meter før vi er rundt med sporunderlag. Det er også lagt AC og DC-spor på det meste av det nye anlegget. Raumabanen som er en sjølstendig del av byggetrinn 2, er godt i gang.

-Vi har bygd et "tog-lager" for å kunne ha sikker oppbevaring av rullende materiel.

- I 2019 ble det bestemt at vi skal ha prøvedrift av publikumsåpent hver lørdag 1200- 1600. Dette ble startet i oktober 2019. En forutsetning for dette var at datamaskinene kunne drifte og passe automatisk togdrift. Denne driften skulle 2 medlemmer kunne passe. I tillegg til bilettselger fra Devold og en guide. Dette har gått rimelig greit så langt.

Nyeste kommentarer

24.07 | 22:00

Ser ut som et flott anlegg, fra nettsiden deres, skulle likt å sett det "live", hvor ofte har dere åpen dag? I fall man er nordover i ferien f eks.?

13.01 | 22:16

Bra hjemmeside. Flere filmer ønskes. Noen flere oversiktsbilder. Morsomt å se hva dere kan få til fremover. Hils helge.

17.12 | 22:05

Bra arbeid karer! Flott kino dere har. Flere filmer ønskes. Hils Helge.

Del denne siden