Nyheter fra byggingen

Byggelogg for Devoldanlegget

2014 - Nytt anlegg tar form

Mars - april (2014) ;

Det arbeides med konstruksjon og sporunderlag for det nye fjellet.

I juni starter arbeidet med sporlegging.

Bildet viser forsiden av fjellet som skal ha terreng fra 90 cm og til taket.

Baksiden blir en vegg med vinduer der en kan følge togene på vei opp eller ned den den skjulte delen av den 85 m lange veien. 

2013

3. desember 

Klubbens tradisjonelle julebord. Lokalene i Langevågen egnet seg ikke til festbruk. Derfor ble julematen servert hos Frode Slinning.

10. desember      - 6 medlemmer    Demonteringsarbeid og planlegging.

17. desember      - 5 medlemmer

24. desember      - Medlemmene kjører tog med barnebarna i heimen.

November 2013 - pakking og planlegging

5. november   - 6 medlemmer

Gipsverkstedet og depot for verktøy og materialer er pakket ned. Hus, biler, figurer og små-detaljer plukket av anlegget og pakket i kasser. Rydding, sortering og pakking på modell -lageret.

Planlegging av "nytt" anlegg i nye lokaler.

12. november   -5 medlemmer

Pakking av modeller, ferdigbygde og byggesett. Etter kveldens innsats var 17 store flyttekasser og 4 små fylt opp. Demontering av 2. etasje på den vestlige delen av anlegget startet. 

Planlegging av "gjenbruk" av frontbana på nytt anlegg. Demontering av spor på seksjoner som ikke skal brukes slik de er.

17. november - (lørdag)   -8 medlemmer

Demontering av anlegget. Store deler av anlegget i 2. etasje demontert. Rydding og pakking på "modell-lageret"

19. november     9 medlemmer

Hele 2. etasje demontert. Demonteringen har foreløpig gått knirkefritt. Men det vanskeligste står igjen. Spor og penser, på områder som ikke skal brukes, ble plukket av seksjonene. Alle modeller, strukturer, biler, trær, folk og dyr er pakket i flyttekasser.

26. november     9 medlemmer

Arbeidet med demontering og rydding fortsetter.

Dugnad i september 2013

3. sept.  9 medlemmer til stede. Dette ble en diskusjonskveld der framtida for anlegget ble diskutert. Viktige nye innspill fra huseier måtte vurderes og tas stilling til. Hva eventuelle nye planer går ut på, skal ikke nevnes her. Ingen beslutning er tatt, men det viktige er at alle 9 medlemmer som var til stede var enstemmige om hvordan vi skulle forholde oss til huseiers innspill.

10. sept. 5 medlemmer til stede. Togkjøring og testing av spor. Rydding på lager og modellverksted.

17. sept. 3 medlemmer og 24. sept. 6 medlemmer

På grunn av at spørsmålet om flytting har kommet opp, har byggeprosjektene på selve anlegget stoppet opp.

Aktivitet i oktober:

1. okt. 3 medl. -8. okt. 5 medl. -15. okt. 5 medl. -22. okt. 4 medl. 29. -okt 10 medl.

Beslutningen om å flytte var klar 22. oktober. Siste mandag i oktober var det allmøte der vi fikk tatt i øyesyn de nye lokalene og diskutere framdrift av flyttingen.

Dugnader i juli og august. 2013

Det har vært arbeid på anlegget hele sommeren. Oppmøtet har ikke vært stort i "fellesferie-tiden", men det har vært jevn framdrift på flere prosjekt.

Ett av prosjektene har vært en ny stor helix for begge strømarter.

Følgende mandagskvelder har hatt oppmøte: 2/7, 9/7, 16/7, 23/7, 30/7, 6/8, 13/8, 20/8 og 27/8. Fra 2 til 6 medlemmer har vært til stede med snitt 3,6 mann på 9 kvelder.

Dugnader i juni.

4. juni     6 medlemmer til stede

11. juni   6 medlemmer til stede. Frakt av kryssfiner-plater. Arbeid med bakgrunn på                øverste nivå. Start bygging av helix.

18. juni   7 medlemmer til stede.

25. juni   8 medlemmer til stede. Sporunderlag for lyntog. Maling av bakgrunn.                        Arbeid med helix.  Arbeid med vekselstrømspor. Forberedelse til meterspor-bane i alpelandskap.

Dugnader i mai.

7. mai   7 medlemmer til stede. Sporrens, retting av "solslyng", sporlegging lyntog.

14. mai  8 medlemmer til stede. Bakgrunnsmaleri 2. etg. brobygging, spor og penser.

21. mai  8 medlemmer til stede. Fortsettelse av påbegynte prosjekt.

5. mai

Digital-møte - Lørdags-ekstra.

Besøk fra Lar import. 

4 medlemmer og Lars Arnkvern hadde gjennomgang av anleggets behov for utstyr til digital drift. Hvor mange bustere må vi ha. Seksjonering, trådløs drift, signalstyring mm ble diskutert, spesielt for likestrømsdelen av anlegget.

30. april

3 medlemmer til stede. Planlegging av helix. Plassering, størrelse og sporplan for både likestrøm og vekselstrøm i samme helix. Ferdigstilling av betong viadukt i moderne stil. Resirkulering av bakgrunnsmaleri fra "Fugleburet". Det kan ved tilpassing være bakgrunn over 7 - 8 meter i 2. etasje.

Helge fester de siste betongpilarene.

17. - 19. - 24. og 26. mars til 23. april

Maling av tak.  

Lørdag 17. mars startet dugnadsarbeidet med å male taket hvitt. Etter enighet med huseier har klubben tatt på seg dette arbeidet. Det er et komplisert arbeid på grunn av alle strukturene som går opp i taket, bjelker, søyler, ventilasjonsrør og sprinkelanlegg. Det er også om å gjøre at ikke anlegget blir skadet av maling og malingsstøv. Det mest praktiske hadde vært at bestemmelsen om hvitt i taket ble tatt for mange år siden, før så stor del av anlegget var ferdig. Men det er ikke situasjonen! Vi regner med å ha arbeidet gjort i løpet av noen uker.

Når snart halve arbeidet er gjort, kan vi se at hele lokalet tar seg mye bedre ut med hvitt tak istedet for det mørke blå, som har vært fargen til nå.

lørdag 17. mars    - 4 medlemmer - For det meste maskering og plastdekke.

mandag 19. mars   - 6 medlemmer - maling med rull og sprøyte.

lørdag 24. mars    - 5 medlemmer -maskering og maling.

mandag 26. mars  - 5 medlemmer - maskering, maling og sprøyting.

mandag 2. april    - 2 medlemmer- sprøytemaling av tak og bjelker.

tirsdag 10. april    - 7 medlemmer- sprøytemaling og maling med rull. Snart ferdig?

lørdag  14. april    -    medlemmer   Sprøytemaling

mandag 16. april    -  6 medlemmer Avslutning av malearbeidet

Fredag  20. april    - 2 medlemmer Kontroll av Takmalingen

mandag 23. april    - 6 medlemmer Fjerning av plast og innpakking. Rydding.

Takmalingsprosjektet er nå avsluttet. Rommet og anlegget krever mer rydding, vask og støvsuging. Ut over det kan vi nå satse for fullt med sporlegging, landskapsbygging og kabling.

12. mars

9 medlemmer til stede.

I kaffepausen ble det orientert fra møtet med huseier om framdrift. Viktigst i første omgang er at vi skal male taket sjøl som ekstra dugnad framover. Arbeidet vil starte lørdag 17. mars. På grunn av uavklarte spørsmål om tilkomst, innser vi nå at det ikke kan bli åpning i mai. Denne er utsatt til høsten.

Arbeid denne mandagskvelden: støping av fjellformasjoner og tunellportaler i gips, bygging av en stor viadukt i moderne betong-design, legging av likestrømsspor i andre etasje, landskap ved grustaket, kabling, sporunderlag for avkjøring til byen og rengjøring av spor.

Arbeid fra kl 1800 til kl 2400.

5. mars

6 medlemmer til stede. 

Arbeid med avkjøring til "byen", likestrømsspor i 2. etasje (sporlegging og testkjøring), høyhastighetsbane og landskap og tuneller i 2. etasje. Elektrisk opplegg på vekselstrøms-yard.

Arbeid kl 1700 til 2330.

Lørdag 3. feb.

Lørdagsdugnad med 4 medlemmer til stede.

Arbeid med spor og landskap i 2. etasje ved høyhastighetsbanen. Utvidelse av området for stålverket.

Her gjøres fundamentet for stålverket 35 cm breiere

Arbeid fra kl 1030 til 1700.

27. februar

8 medlemmer til stede.

Følgende prosjekter under arbeid: Sporunderlag for veksel- og likestrømsspor fra hovedbanen og ut på byen. Moderne betongbro på påler. Fjell og tunell i 2. etasje ved høyhastighetsbanene, likestrømsspor i andre etasje. 

Virksomhet fra 1800 til 2400.

20. februar

9 medlemmer til stede.

Arbeid videre med påbegynte prosjekt: høyhastighets bane, likestrømspor i 2. etg. kabling sporrensing mm.

Fra kl 1830 til 2330.

13. februar

8 medlemmer til stede.

Prosjekter denne kvelden: Snekring av sporunderlag fra hovedbanen og ut på "byen". Kabling av høyhastighetsbane, likestrømsspor i andre etasje, landskap i andre etasje over "frontbanen", retting av "solslyng".

Etter at varmluftsanlegget kom i drift ved årsskiftet, har det vært jevn temperatur i lokalet over  +20 grader. Den varme luften har også medført at byggematerialene tørker, og det oppstår spenninger og slyng på spor som er limt og ballastert. Noen av disse "slyngene" er tildels kraftige. Arbeidet med å rette dette er en utfordring!

Arbeid fra kl 1830 til kl 2400.

Lørdag 11. februar

5 medlemmer til stede.

Besøk på anlegget av to grupper på lørdags formiddag. Noen ble av den grunn opptatt med omvisning. 

Arbeid videre med igangsatte prosjekter.

Aktivitet fra kl 1030 til 1730.

6. februar

8 medlemmer til stede.

Nytt prosjekt som er påbegynt er modell av Lillesand - Flaksvandbanens endestasjon på Flaksvand. Banen hadde meterspor. Kopi av smalsporlok som gikk på denne banen fram til 60-tallet er vanskelig å finne i meterspor utgave. Marklin har et lok som er nesten identisk. Det ble derfor bestemt å legge vekselstrøm normalspor på den korte skinnestubben som går inn til Flaksvand stasjon.

Arbeid  fra kl 1830 til 2400.

p

30. januar

6 medlemmer til stede.

Videre arbeid med igangsatte prosjekter. Legging av likestrømsspor for høyhastighetstog. Landskap i 2. etasje mot nord. Spor til grustak ble gjort ferdig og testet.

Innvendig arbeid som hus-eier har ansvaret for trekker ut i tid. Anlegget er derfor fremdeles "pakket inn" plast. Dette demper støvproblemne, men gjør at en del arbeidsoppgaver må stilles i bero, det er vanskelig å få kjørt tog for testing og spor-rensing, og det er heller ikke så trivelig i lokalet for tiden.

I slutten av desember ble det satt inn over 30 nye vinduer. Disse venter på å få foringer.

Arbeid fra 1830 til 2400.

Lørdagsdugnad 28. januar

4 medlemmer til stede.

Arbeid med igangsatte prosjekter.

Innvendig arbeid som hus-eier har ansvaret for trekker ut i tid. Anlegget er derfor fremdeles "pakket inn" plast. Dette demper støvproblemne, men gjør at en del arbeidsoppgaver må stilles i bero, det er vanskelig å få kjørt tog for testing og spor-rensing, og det er heller ikke så trivelig i lokalet for tiden.

23. januar

9 medlemmer til stede.

God framdrift på kabling, sporskifter til likestrøm, spor til veksel- og likestrøm til grustak i andre etasje. Det ble planlagt plassering og innkjørsel til den store byen på nivå 1. Snekring av bakvegger i 2. etasje på den vestligste delen av anlegget.

Hele anlegget skal sprinkles arbeidet med dette har pågått siden desember. Spørsmål som ikke er avklart er om det også skal sprinkles under selve anlegget.

Arbeid på anlegget fra 1800 til 2400

16. januar

9 medlemmer til stede. Arbeidsøkt fra kl 1800 til 2400.

Følgende prosjekt har god framdrift: Snekkerabeid  i forbindelse med endring av sporplaner (Hasse, Vidar og Kjell Harald) Kabling av hovedspor (Helge) og vakselstrøms anlegget (Jørgen) Finish og detaljering på gruslasteren (Kai) Finpuss og testing av likestrømsspor i 2. etasje (Per og Helge).

Start på nytt prosjekt Flaksvand stasjon og tømmerlastingsanlegg. (Bjørn) Dette blir en en liten mdul med meterspor. Det krever at landskap som var laget ferdig må bygges om.

I løpet av desember - januar monteres det ventilasjonsanlegg. Bildet er fra loftet, dvs etasjen over oss.  Dimensjonene er store og det skal bli frisk luft til et stort antall publikum!

9. januar

5 medlemmer til stede.

Arbeid med prosjektene fortsetter.

Per og Helge er i ferd med å avslutte legging av likestrømsspor ved grustaket.

7. januar

Lørdagsdugnad.

5 medlemmer til stede fra kl 1000 til 1700

Arbeid med prosjektene som ble startet etter nyttår.

Bakgrunnsmaling ved "flytog-traseen" tar form.

2. januar 2013

8 medlemmer i arbeid denne kvelden.

Start av bakgrunnsmaling på "hyllen" over frontbana.

Det legges spor i andre etasje for likestrøm til seksjon ved grustakene. Kabelarbeid under anlegget til hovedsporene og arbeid med sporunderlag og "flytog-trase".

Arbeidet denne kvelden avsluttet ca kl 2400.

Vi har fått varmeanlegg som gir oss en jevn temperatur på ca 20 grader. To store varmevekslere er montert. Dette er en fantastisk forbedring i forhold til trekk og kulde i lokalene i fjor vinter.

19. desember 2012

Diverse arbeid på anlegget. 

Jørgen er snart ferdig med spor, veksler og strømtilkobling på servise-området og godsbanegården for vekselstrøm.

12. desember - julebord

Medlemmene følger spent med. Per tester skiftetomten.

16 medlemmer og gjester til stede på julebordet. 

Hovedsaken denne kvelden var julemat, dvs pinnekjøtt, ribbe og bløtkake.

Programmet var julebetraktninger om modelltog, film fra USA og Hamburg, presentasjon av status på anlegget og ordveksling om situasjonen, framdrift og planer.

Resten av kvelden var det togkjøring og testing av vekselstrøms -"yarden"

En svært hyggelig kveld som varte til midnatt

5. desember

Isopor til fjellkonstruksjoner skjæres. (foto: S. Furuli) 

Torsdag 1. desember ble det satt inn over 20 nye vinduer i lokalet. Det var svært gledelig, men medaljen hadde også en bakside. Lokalet så ikke ut, og hele dugnadskvelden måtte brukes til rydding. 7 mann ryddet, sorterte verktøy og utstyr, kostet og støvsuget fra kl 1830 til kl 2400. Det ble mange sekker med søppel! Denne generalopprydningen førte til at vi omsider fikk bedre oversikt over det som befant seg i lokalet. Vi fikk ordnet verktøy i skap og alt materialet til landsskapsbygging og sporlegging i reoler. Vi fant ting "vi ikke visste" at vi hadde! En nødvendig dugnad! Nå er lokalet triveligere, arbeidet vil bli mer effektivt, og støvproblemet blir mindre.

Nå kan det bli et trivelig julebord 12. desember.

November

Rensevogn i fjellet. (foto Sindre Furuli)

7. november    6 medlemmer til stede.

12. november  3 medlemmer til stede.

14. november  7 medlemmer til stede.

19. november  5 medlemmer til stede.

21. november  9 medlemmer + 3 gjester.

28. november  6 medlemmer til stede

Arbeid på mandager fra 1830 til 2330 (stort sett) og på lørdager fra kl 1000 til kl 1730.

Det er mye støv i lokalet på grunn av alt bygningsarbeidet. Hele anlegget ble derfor "pakket inn" i plast. Det er gjort ved en konstruksjon med lekter og plast, som et telt over hele anlegget. Seksjoner av plasten kan "åpnes" slik at vi kommer til og får gjort arbeid. Plastteltet skal være på plass til tak og vegger i lokalet er malt.

Når "teltet" åpnes kan det kjøres tog. Det er utført mye sporrens, kjørt rensevogn og gjort utbedringer på skinnegang og penser. Detaljering av landskap og montering av nye strukturer er stilt i bero til bygningsarbeidet er gjort unna ut på nyåret.

Arbeid i november har vært "flytog-trase" og forberdelse av moderne brokonstruksjoner til dette. Spor og penser, veksler på godsbanegård for vekselstrøm og oppstart av landsskapsarbeid i sør-enden av fjellet. Det er snekret på avkjørsler fra hovedspor på like- og vekselstrøm til den store byen som ikke er påbegynt.

November

Etter flere kvelder med pussing av spor, feilsøking og kjøring av rensevogn rundt hele anlegget, kunne flytoget prøve likestrømssporet opp fjellet. (foto: S. Furuli)

Klikk på bildet for større versjon.

Oktober

Bildet viser den sørlige enden av fjellet (foto Sindre Furuli)

10. oktober   6 medlemmer til stede.

17. oktober   4 medlemmer til stede.

22. oktober   4 medlemmer til stede.

24. oktober   6 medlemmer til stede.

31. oktober   7 medlemmer til stede.

Arbeidskveldene har gått med til landskapsbygging forskjellige steder på anlegget, sporunderlag for "flytoget", legging av spor og veksler på den store godsbanegården for vekselstrøm, oppgradering av strømforskyning for likestrøm og sporlegging på toppen av "fjellet". Fortiden gjøres det stor-arbeid i første og andre etasje, og utvendig på huset. Vi har fått ny tilkomst via en midlertidig utvendig trapp. 

Arbeidet med glassbro som permanent tilkomst har stoppet opp.

3. oktober

6 medlemmer til stede.

Malerarbeidet ble avsluttet. Landskapsbygging. Likestrømsspor for "lyn-tog" må ha Peco-penser med tilhørende motor. Tortoise pens-motorer passer dårlig. De vil bli synlige under 2. etasje av anlegget. Vil også kunne komme i konflikt med lysarmatur. 

Problemer med tilkomst på grunn av byggearbeid i 1. og 2. etasje. Vi måtte rydde det lille lagerrommet mot nord. Der skal det settes inn dør i vindusåpningen. I tiden framover vil vi få tilgang til lokalet via utvendig trapp og ny dør. Trappen vi har brukt til nå fjernes. Der skal det bli plass til ventilajonsrør. 

Arbeid fra 1800 til kl 2330.

26. sept.

5 medlemmer til stede. 

Sprøytemaling av undersiden av "anleggs-hylle" på nivå 2. Bildet viser service-område for vekselstrøm klargjort for sprøyte-maling. Sporlegging fra toppen av fjellet og ut på nivå 2. Landskaps-moduler på vanskelig tilgjengelig område bak likestrømslok.-stall.

Arbeid fra kl 1800 til 2330.

19. sept

5 medlemmer til stede. Nedmontering av kabel, lamper og reflekser over anlegget for maling. Tildekking med plast og sprøytemaling med hvitt. Sporlegging på vekselstrøms yard og landsskapsbygging bak lokstall på likestrøm.

Vurdering av "forsøksimport" av lyktestolper og "småfolk" fra Kina. Pris og kvalitet var tilfredstillende. 

Arbeidet ble avsluttet omkring 2330.

Lørdag 17. sept.

3 medlemmer til stede.

Klargjøring for maling under anlegget på nivå 2. Det skal settes opp ny armatur for dimbare lysrør over hele anlegget. Vårt opplegg med glødelamper skal tas ned og "taket" over skal males hvitt. Lyset beholdes inntil videre som arbeidslys fram til montering av ny armatur. Prvøemaling med sprøytepistol.

Landskaps- bygging på vanskelig tilgjengelige plasser. "Flytog"- trase planlagt og tegnet opp.

Arbeid fra kl 1000 til 1700

5. og 12. sept

5. sept 8 medlemmer til stede.

12. sept. 5 medlemmer.

29. august

8 medlemmer tilstede. (sommeren er tydligvis over og det blir mer tid til tog!)

Lys på "snekkerverkstedet" Spor og landskapsarbeid flere steder på anlegget. Klargjøring for sporlegging for "flytog" på nivå 2.

Kvelden avsluttet ca 2330.

AUGUST MÅNED:

Det er første året at det har vært byggeaktivitet hele sommeren. Oppmøtet har vært variabelt, men mye godt arbeid er utført av de som har hatt anledning til å være på Devold-anlegget om mandagene. 

Bl.a. er en større modul med instalasjoner for disel-servise på vekselstrøm kommet på plass. 

Lørdag 27. august

6 medl tilstede på denne ekstra dugnaden.

Fortsatt rydding og istandsetting av "snekkerverksted. Sporlegging likestrøm overgang "fjell" og nivå 2 øst på anlegget. Arbeid med landskap bak svingskive og lok-stall for vekselstrøm. Sporlegging ved lok-stall og svingskive.

22. august

6 medlemmer til stede. Besøk av Hans Gunnar.

Hovedoppgave denne kvelden var rydding og klargjøring av "snekkerverksted" i nabobygget. Nord-enden av loftet ble ryddet. Sag og materialer ble flyttet over. Bakken-anlegget og Marklin anlegget til Bernhard ble flyttet for midlertidig lagring. Snekkerloftet er tilgjengelig ved en bro over fra vestveggen i vårt lokale.

Videre ble det gjort landsskapsarbeid.

Kvelden avsluttet kl 2330.

15. august

6 medlemmer til stede.

Diverse maling og landsskapsarbeid.

Besøk av 24 ungdommer (fotball-lag) fra Liverpool. De var imponert! To av lederne arbeidet ved jernbanen i England. Det ga interressante samtaler.

Arbeid fra 1830 til 2330.

8. august

6 medlemmer til stede. 

Maling, sporlegging og landskapsbygging.

Arbeidet avsluttet kl 2330.

1. august

4 medl. til stede.

Aktiviteter i juli:

4. juli  4 medl.  Maling, landskap, planlegging.

11. juli 3 medl.  Maling, sporlegging, landskap.

18. juli 4 medl.

25. juli 1 medl.

Aktiveitet juni

30. mai                 6 medlemmer denne kvelden

6. juni                  4 medlemmer

13. juni                 1 medlem

20. juni                 4 medlemmer

27. juni                 4 medlemmer

29. juni                 3 medlemmer 

Aktiviteten har vanligvis vært laber i juni og juli tidligere år. Nå har det vært jevn aktivitet, og flere prosjekt har hatt framdrift.

Sparkling og maling av bakvegger på nivå 2. Strekking av kabel på nivå 1 er ferdig og på vei opp fjellet. Seksjon med lokstall for elektriske lok m. travers er på plass. Landskap rundt denne påbegynt. Jordbrukslandskap helt vest på hovedbanen snart ferdig.

23. mai

8 medlemmer til stede denne kvelden.

Oppmåling og markering av omfanget av "byen" med avkjøringer fra hovedspor på likestrøm og vekselstrøm. Byen blir 2 x 9,5 m. Avkjøring mot nord, to for likestrøm og en for vekselstrøm. Endestasjonen får 6 spor, tre av hver sort. Det legges en svingskive for lok i nordenden av området. Denne innrettes slik at den kan betjene begge strømarter. En god del av arealet skal settes av til gater og hus. Muligheter både for Faller-biler og trikk. En mer detaljert plan utarbeides.

Øvrig arbeid besto av sparkling, snekring, elektriske koblinger og landskaps-detaljering. Avsluttet ca kl 2330.

Mandag 16. mai

Kun to frammøtte. Sparkling og lodding.

Mandag 9. mai

6 frammøtte. Det meste av tiden gikk med til å finne løsning for innkjøring til byen og den store passasjerstasjonen. Løsning med å kjøre av fra fjellet ble bestemt lagt vekk. Vi kom etter hvert fram til at avkjøring kan arrangeres fra nord. Løsninger for forbindelse med hovedlinjen blir akseptabel. Sporplan tegnes.

Mandag 2. mai

6 tilstede. Modul med travers og lokkstall for vekselstrøm (el-lok) ble fraktet på plass og plassert på vekselstrøm-yarden.

Mandag 4. april

6 medlemmer til stede denne kvelden. Vi arbeidet videre med oppgaver fra siste mandag.

Vi har nå så mange spørsmål om framdrift og planer som må avklares, at det ble bestemt å kalle inn til et slags årsmøte onsdag 13. april. Innkalling blir sendt ut med oppsett av arbeidsoppgaver, prioriteringer og problemstillinger til alle på e-post.

Arbeidet avsluttet omkring kl 2330.

Mandag 28. mars

6 medlemmer til stede.

Arbeid med bakvegger i 2. etasje. Ny konstruksjon og større flate i vestenden av Hovedbanen for vending av vekselstrømstog. Riving av midlertidig vendesløyfe på vestveggen. Avsluttet legging av sporunderlag på toppen av fjellet. Arbeid med gater og fortau rundt den store stasjonen. Planlegging av trikke-linje.

Etter matpausen ble det video og foto fra Hamburg ved Helge, til inspirasjon. Mange ideer til bruk av lys og animasjoner.

Kvelden avsluttet kl 2415.

Lørdag 26. mars

7 medlemmer til stede på denne ekstra byggedagen. Sporunderlag opp fjellet til 2. etasje ble gjort ferdig. Nå kan det legges likestrømspor helt opp. Arbeid med å sette inn penser for avkjørsel fra både likestrøm og vekselstrøm til "den store byen". Nye planer for publikumstrafikk krever endring av opprinnelig plan. Tilkomst til byen blir nå fra nederste del av fjellet. Arbeid med nye og endrede bakvegger i andre etasje. Detaljering av gater og fortau rundt den store stasjonen. 

Ombygging av vendesløyfe på hovedbanen for vekselstrøm og likstrøm påbegynt.

Ekekursjon til kjempeanlegget i Hamburg (huseier, arkitekt og Helge) ga nye ideer for belysning, animasjoner og detaljer som ble diskutert.

Lørdagsdugnaden ble avsluttet mellom kl 1700 og 1800.

Mandag 21. mars

7 stk til stede på denne byggekvelden.

Det meste av tiden gikk til planlegging av videre anleggsarbeid.

Mandag 14. mars

9 medlemmer til stede på byggekvelden. 

Kantplater under anlegget på den vestlige delen av "Frontbana" ferdig montert og malt. Det blei pent! Videre arbeid med likestrømsspor og underlag opp fjellet. Nye planer for publikumstilgjengelighet skaper hodebry i forhold til endring av opprinnelige planer for togframføring. 

-Problem 1 er å få rom til vendesløyfe i den vestligste enden av Hovedbanen for begge linjer. Problemet er både å få plass med rimelig radius, og lokisk framføring av linjer.

-Problem 2 er å få til en god tilgjengelighet til "byen" med den store endestasjonen når vi ikke lenger skal ha anlegg langs sørveggen. Løsning med avkjøring fra nedre del av fjellet og ut på "øya" ser ut til å være det beste.

Bildet viser lok-stall på seksjonen som helge lager til vekselstrøms-yard. Den er snart ferdig og klar til montering på anlegget.

Kvelden avsluttet ca kl 2330.

Mandag 7 mars

9 medlemmer tilstede. Arbeid med likestrøm opp fjellet, landskap flere steder, plater på fronten av anlegget og endringer på nivå II ved likestrøms-yard. (se bildet) Hylle for anlegg på nivå II ble fjernet for å gi innsyn til den store likestrøms-yarden for publikum.

Det ble også diskutert endringer i sporplan for både likestrøm og vekselstrøm i vestlig ende av hovedbanen.

Fin arbeidstemp. Begge varmepumper fungerer.

Mandag 28. februar

8 medlemmer til stede denne kvelden. Temperaturen i lokaletover +15 grader. Arbeidet går lettere når en ikke fryser!!!

Fortsatt arbeid med landskap, sporunderlag på fjellet, strøm til pens-motorer mm. I dag startet ombyggingen av "hylle" på nivå II. Sporplanen er endret pga ny planer for publikumstilgjengelighet og sikt til en større del av anlegget.

Arbeidet avsluttet nærmere kl 2400.

Mandag 21. februar

6 medlemmer til stede.

Arbeid med strømtilførsel på likestrøm hovedbane og detajering av landskap. Det ble diskutert å gjøre et større innkjøp av skinner og penser til spor på nivå II og på vekselstrøms-"yarden". Vi kom fram til enighet om en bestilling.

I kaldeste laget i lokalet (under 10 pluss)

Arbeidet avsluttet kl 2400.

Mandag 14. februar

8 medlemmer til stede. 

Anlegget ble målt opp for tegning (CAD) på data. Dette er nødvendig i forhold til videre planlegging og ombygging. Utover det, ble det snekret og arbeidet med landskap og strukturer. Byområdet bak den store stasjonen begynner å bli ferdig detaljert. Bare en varmepumpe virksom og dermed litt for kaldt i lokalet.

Kvelden avsluttet kl 2330.

Mandag 7. februar

7 medlemmer denne kvelden også. Fortsatt planlegging av strukturen for hele anlegget etter nye planer for publikumstilgjengelighet. Arbeid med å finne muligheter for "nye" looper for automatisk drift i tillegg til frontbana. Det nærmer seg løsninger for dette både på nivå I og nivå II .

Praktisk arbeid ellers var bakvegger på nivå II, fiksering av stigninger og broer på "fjellet" (se bildet) og detaljering av byen ved den store stasjonen. (skorsteiner på hus, gjerder, plakater på husgavler mm) 

Det var ikke varmere enn som trengtes i lokalet (kun en varmepumpe i drift)

Arbeidet avsluttet kl 2330.

Mandag 31. januar

7 medlemmer til stede denne kvelden.

Det meste av tiden ble brukt til diskusjoner og planlegging av videre framdrift. Det er vel nå nærmest bestemt at det skal bygges en høyhastighetsbane på nivå II, som en pendelbane med dobbelt spor i anleggets fulle lengde. Den skal være godt synlig fra publikumsområdet over frontbana og over servise- og godsterminal for vekselstrøm.

Kvelden ble avsluttet ca 2330.

Mandag 24. januar

10 medlemmer og to gjester til stede denne mandagskvelden. Fine arbeidsforhold med + 14 grader!

Vanlige arbeidsoppgaver med "Fjellet" , div. landskap og strukturer. Det ble også tid til tog-togkjøring. Hans Gunnar stillte med nr 17 og ett flott sett med B-7 vogner. Kai kjørte med NMJ's nye signaturtog. (se eget billedalbum)

Det ser nå ut til at vi skal ha anlegget klart for åpning med publikum i november. Kvelden ble derfor brukt til å diskutere framdrift av anleggsbyggingen, justering av struktur og gamle planer. Det neste halvåret kan bli travelt og svært interessant!

De siste gikk hjem kl 2330.

Mandag 17. januar

9 medlemmer til stede på anlegget i kveld. Det ble fortsatt arbeidet med prosjektene som vi har holdt på med de siste ukene.

Diskusjonstema denne gangen var utforming av glassvegg som skal skille publikumsdelen fra resten av lokalet. Vi var enige om følgende:

-Veggen med vinduer inn til frontbana må gå i hele lengden av lokalet og gå fra gulv til tak slik at det ikke er mulig å nå inn på anlegget, hverken på nivå en eller to.

-Veggen blir forsøkt laget som en vognside (rødbrun med gul stripe osv)

-Veggelementene lages slik at de kan løftes ut ett og ett for tilkomst for reparasjoner og ved klubbkjøring.

Møte med eier, for å komme til enighet om praktiske forhold omkring åpning av anlegget for publikum, vil bli holdt i nærmeste framtid.

Det var rimelig bra temperatur i lokalet.

Dugnadskveldenble avsluttet ca kl 2330

Mandag10. januar

8 medlemmer tilstede på byggekvelden. Temperaturen i lokalet var rimelig ok (ca 10 grader)

Det ble jobbet med kabling og seksjonering på likestrøm, med broer og spor på "fjellet", med landskap, ballast og sporunderlag.

I pausen ble det diskutert løsninger for signaler, togledelse og kommunikasjon, og systemer som viser hvor tog og vogner befinner seg på anlegget. Dette er prosjekter som er litt "opp og fram" i tid. Det er derfor god tid til diskusjoner og undersøkelser av hva som vil være hensiktsmessig for anlegget. Ingen konklusjoner ble trukket denne kvelden.

De siste drog hjem omkring kl 2330.

Mandag 3. januar 2011

5 medlemmer og ett nytt medlem arbeidet på anlegget mandags kveld. Godt å komme igang igjen etter juleferie-pausen! Det ble reparert penser, sandet spor, arbeidet med elektronikk på vekselstrøm og by-landskap ved den store stasjonen.

Temperaturen var akseptabel (8 - 10 pluss) Begge varmepumpene i sving.

De siste forlot anlegget kl 2345.

Tirsdag 21. desember 2010

En gjeng smågutter i 7 til 9 årsalderen hadde juleavslutning på anlegget vårt. Vidar og Helge kjørte tog for 20 gutter og 10 -12 foreldre. 4 togsett var i gang til stormende jubel. "Dette var mye kjekere enn pølsespising, som vi bruka å ha på juleavslutning!" var en av kommentarene.

Mandag 20. desember

6 medlemmer jobbet på anlegget mandags kveld. Oppvarmingen av lokalet fungerer dårlig. 3 - 5 grader pluss er heller kaldt når en skal gjøre innendørs fin-arbeid.

Det ble jobbet med følgende oppgaver. Omlegging av likestrømsspor opp "fjellet" Dårlige skøyter og "knekk" på sporet i enkelte svinger tilsa at vi måtte ta opp sporet i minst 2 -3 meters lengde og legge dette på nytt. Videre: Tilpassing av bro høyere oppe på likestrøm, leggeing av ballast, og arbeid med gate og fortau ved den store stasjonen.

Belysningssystem for hus og gatelys ble diskutert.

Kvelden ble avsluttet relativt tidlig (kl 2230)

Mandag 13. desember - julebord 2010

De første var på plass allerede kl 1700. Etter hvert ble vi 15 stk. En stor overraskelse for alle var det at Sigurd dukket opp. Et kjærkomment besøk. En lang kjøretur fra Brønnøysund for å komme på julebord. (Nå hadde han andre erender også.) Hyggelig var det i alle fall.

Julemat fra Kjell Harald ble servert og smakte godt. Rundt langbordet ble måltidet "krydret" med diverse muntlige innslag fra Helge, Erik, Bjørn og Sigurd.

Interessant var det å få reiserapport fra Vidar M sin sommertur på vestkysten av USA med film og bilder. Interessen for amerikansk jernbane ble nok ikke mindre etter en damp-tur med UNION PACIFIC og smalspor langs Rio Grande til Silverton.

Etter dette var det togkjøring til midnatt. Vi forsøkte å finne ut hvor lang tid en runde tar på Frontbana i skalafart. Det lyktes ikke å finne ut det p.g.a. stor trafikk, manglende togledelse, og mye venting på de to krysningssporene. En sløyfe på Hovedbanens vekselstrømsdel fra vestenden av anlegget, opp fjellet til nivå 2 og tilbake tok ca 23 min. Det er en relativt lang kjøretur!

På hovedbanen ble det etter intens kjøring avdekket dårlig spor enkelte steder. Det er slikt som må utbedres snarest. Kvelden hadde på den måten både morro og nytte.

Vi skal forsøke å legge bilder fra julebordet i et album etter hvert.

Lørdag 11. desember

Forberedelse til julebord m.m.

Helge har fått gjort noen utbedringer i løpet av uka ved hjelp av elektriker. Vidar og Bjørn sjekket forholdene i dag, lørdag 11. des. kl 1130 til 1230. Forholdene ser bra ut. Lys og varme funker, med noen tilpassninger for lys. Vi ryddet og kostet opp slik at alt skal være ok til mandag.

Helge har forslag til forbedringer når det gjelder lys og strøm. Dette vil det bli orientert om på mandag.

God helg.

Siste nytt 6. desember

9 medlemmer på mandagsdugnad. I tillegg to besøkende, som kom for å hente inspirasjon. Temperaturen i lokalet var ok da den første kom  kl 1815. Begge varmepumpene i drift. Det ble arbeidet med frontpanel, elektriske opplegg under anlegget, landskap ved den store stasjonen og sporunderlag ut fra likestrøms -yard. Noe togkjøring på frontbanen.

I ni-tiden gikk strømmen. Det var ikke en vanlig utkobling i sikringsboksen p.g.a overbelastning. Det har hent før, og rettes fort ved å koble av noen ovner.

Denne gangen var det jordfeil ett eller annet sted. Resten av kvelden gikk med til å lokalisere feilen og forsøke å rette den. Dette lyktes ikke, og de siste forlot lokalet rundt kl 2300 nokså desillusjonert.

Det spøker for julebord på anlegget neste mandag. Det må kanskje flyttes til annet sted. Før noe gjøres, er det hverken lys eller varme.

Foreløpig konklusjon er at hele det elektriske opplegget i lokalet må saneres. Mye "gammel drit", både rør, kabler og armatur må skiftes ut. Det lappverket som ble gjort i starten, der en del av det gamle opplegget ble beholdt, er ikke til å leve med. Vi kan ikke kjøre "elektrisk tog" i stearinlys og uten strøm. Dampdrift løser ikke noe!

Siste nytt 3. desember

En rask tur innom anlegget fredag formiddag. Nå går begge varmepumpene. Temperaturen i rommet var behagelig. Da blir det brukbare arbeidsforhold på mandag.

29. november

7 medlemmer jobbet i kveld. Det var fryktelig kaldt. Den ene varmepumpen fremdeles i ustand. Med 10 minus ute, ble det også kaldt inne. 

Arbeid med byen bak den store stasjonen. Rensing av spor på frontbanen. Start på landskapsbygging bak "Merklin-landsbyen".

Helge orienterte om nye planer fra huseier. Det resulterte i viktig planleggingsarbeid. Planene omtalt i nytt nummer av medlemsbladet.

Arbeidet avsluttet ca kl 2330.

22. november

I kveld var det kaldt på Devold. Under 10 pluss i lokalet. Den ene varmepumpen har sviktet, og det merkes på temperaturen.

10 medlemmer til stede og de siste forlot lokalet kl 2300.

Utført arbeid: Frontpaneler under vestenden av anlegget. Ballast på spor. Landskap rundt skiftetomt ved gruslaster. Maling av bakvegg på nivå 2. Arbeid med bygninger på industristrøk ved stasjonen. Snekring av sporunderlag ved "Vendeli"

Den nye hjemmesiden var tema i "lunsj-pausen"     

Aktivitet i november

Godt oppmøte på mandagskveldene.

Arbeidet går framover med elektrisk opplegg, ferdigstille detaljering av frontbane, snekring ved "Vendelid" og "Fjellet" . Det kjøres tog hver kveld for å teste driftsforholdene.

Aktivitet i oktober 2010

Påbegynt landskap i "Vendeli".  Testing av nytt oppsett på digitalstyring DC

Aktivitet i september 2010

Vi har hatt god fremdrift på fjellet. Gjennomgang av el.opplegget

Nyeste kommentarer

24.07 | 22:00

Ser ut som et flott anlegg, fra nettsiden deres, skulle likt å sett det "live", hvor ofte har dere åpen dag? I fall man er nordover i ferien f eks.?

13.01 | 22:16

Bra hjemmeside. Flere filmer ønskes. Noen flere oversiktsbilder. Morsomt å se hva dere kan få til fremover. Hils helge.

17.12 | 22:05

Bra arbeid karer! Flott kino dere har. Flere filmer ønskes. Hils Helge.

Del denne siden