Klubbanleggene

Den første tiden var det medlemmenes hjemmeanlegg som ga mulighet for togkjøring på klubbkveldene. Selv om det var mange fine anlegg, var det ingen av noen særlig størrelse, og mange anlegg var ikke ferdigbygd. Det ble derfor etter hvert et ønske om å få til et klubbanlegg av en viss størrelse som ga mulighet for togtrafikk med lengre tog. 

Det første anlegget på Fugleburet var en god del større enn noen av hjemmeanleggene. Det var på ingen måte "ferdig" da det måtte rives, men var bra detaljert og ga mye kjøremorro med lange tog så lenge det varte.

Med mulighetene på Devold fabrikker 7 år senere, åpnet det seg helt andre perspektiver for modelljernbanedrift i stor skala. 

Status etter 10 år med Devoldbanen

Kort oppsummering:

Første møtet med synfaring på Devold 08.10.2000

Prosjektbeskrivelse av Sigurd Siem om Devold-banen datert 14.11.2000

Leieavtale for lokalet på Devold signert 15.12.2000

Prosjektbeskrivelse   om fremdrift etter å ha satt i stand selve lokalet:

“1-2 år :                Ferdigstilling av rammeverk til banen, og igangsetting av de automatiske togstrekninger med “ferdig” landskap nærmest glassveggen

3-5 år                    Skinnegangen for hele anlegget ferdig.  Landskapskonturer grovt set ferdig.  Kan da begynne med lange kjørekninger og ha “åpent hus”

5-10 år                  Detaljering med bygninger, folk, vegitasjon, natt belysninge, signalanlegg, strukturerte kjøremønstre osv osv osv. “

Vi kan vel konstatere at fremdriften ikke er i samsvar med denne planen .  Men utviklingen det siste året har vært veldig positiv.  Med fin fremdrift og mye dugnadsinnsats.

Bygging av de første rammeverkene startet i nov./des. 2001.  Med den første spede kjøringen på raskt utlagte skinner skjedde på juleavslutningen i desember 2001.

Dugnadstimer :

De 10 årene vi har vært i gang er det utført 10 673 dugnadstimer. 2011 har vært det beste året med 1208 tregistrerte timer. Over 1000 dugnadstimer var det også de tre første årene

Store bygningsmessige endringer siste året

Det siste året har vært sterkt preget av stor ombygninger i hele huset, innvendig og utvendig. Dette gjelder også vårt klubblokale. Nye vinduer, ventilasjonsanlegg, sprinkelanlegg, varmeanlegg og nytt elektrisk oppleg som ikke er påbegynt. Lokalet skal males og det blir ny adkomst over en glassbro fra nabohuset.

Planlagt åpning for publikum:  

Vi  har nå plan for prioritering og dugnadsdager fram til mai 2012.  Da er det planlagt åpning med stil.

Åpning utsatt:

I februar ble det klart at arbeidet med sikker adkomst til lokalet for publikum, har stoppet litt opp. Det er derfor enighet om å utsette åpningen ca ett halvt år.